19 szervezet levélben foglalta össze javaslatait a pesti rakpart átalakításával kapcsolatban. A fővárosi önkormányzatnak címzett javaslatok elsősorban az ökológiai szemlélet és közösségi funkciók köré szerveződnek.
Tisztelt Főpolgármester Úr!
Örömmel fogadtuk bejelentését arról, hogy a pesti alsó rakpart egy részét végleg átadják a gyalogosoknak, kerékpárosoknak. Ez a döntés előremutató, segítheti Budapest fejlődését, kedvező pályára állítását.
Ezúton ajánljuk fel tudásunkat a tervek részletes kidolgozásához, egyben kérjük az alábbi javaslatok beépítését az átalakítási programba:
- Az év minden napján használható legyen a terület, a téli és nyári időszakot, valamint a magas és alacsony vízállást is vegyék figyelembe a tervezésnél.
- Árnyékolt, fás területeket alakítsanak ki a területen a nyáron elviselhetetlen hősziget hatás csökkentése érdekében is, illetve Budapest zöldfelületeinek növelési tervével összhangban.
- A Duna-parti, belvárosi zöldfelület kialakítása úgy történjen, hogy alapvetően rekreációs és közösségi funkciókkal bírjon.
- Az ökológiai elvek élvezzenek prioritást a területen: alkalmazzanak többféle növényt a biodiverzitás növelése érdekében, a helyi körülményeket elviselő fákat telepítsenek, valamint a terület fenntartható csapadékgazdálkodását segítő burkolatokat használjanak.
- Vendéglátás és kereskedelmi tevékenység a teljes terület legfeljebb 5%-án valósuljon meg.
- A közvetlen vízparti területek a teljes szakaszon maradjanak fogyasztási kényszer nélküli, ingyenesen használható területek. Javasoljuk, hogy e területek között legyen egy vagy több olyan is, amely alkalmas kisebb létszámú közösségi beszélgetések, fórumok megtartására is, így bővítve – a Városháza parkhoz hasonló – „agorák” számát a városban.
- A terület használati rendje adjon lehetőséget arra is, hogy bizonyos funkciókat, szolgáltatásokat civil szervezetek, illetve a környéken lakó polgárok működtessenek. E megoldás növelheti a terület közösségi jellegét, elősegítheti az új funkciók harmonikus, a környéken élők igényeire is figyelemmel lévő megvalósítását, továbbá hozzájárulhat a budapestiek, de különösen a környéken élők társadalmi, közösségi aktivitásának megerősödéséhez.
- A 2021 nyári taktikai köztér-beavatkozás tanulságai alapján javasoljuk változatos ülőbútorok alkalmazását (padok, napágyak, asztalok), rekreációs tevékenységet elősegítő berendezések telepítését (pl: piknikező hely, játszó- és sporteszközök).
- A területen létesüljenek közmosdók és ivókutak.
- A terület segítse a folyóparti identitás kialakulását. A Duna-part közvetlenül teljes hosszában legyen végig sétálható, ne tagolják teraszok, elzárt területek.
- Legyen több helyen könnyen érinthető a Duna vize.
- Csökkenjen a parthoz csatolt úszóművek és parkolónak használt hajókikötők száma a világörökségi látkép megőrzése érdekében.
- A terület megközelíthetőségének javítására és helyi funkciók kialakulásának támogatására helyezzenek hangsúlyt.
- A teljes pesti rakparti szakaszon létesüljön kerékpáros korridor az ehhez megfelelő burkolattal. Ahol egyelőre megmarad az – erősen forgalomcsillapított – autóforgalom, ott létesítsenek nyitott kerékpársávokat.
- Hosszabb távon a teljes pesti szakasz legyen gépjárműforgalom-mentes a Dráva utcáig.
- A fejlesztéssel párhuzamosan elengedhetetlen a rakparttal határos sűrűn lakott (belső) városrészek – Lipótváros, Újlipótváros – forgalmi rendjének átszervezése az átmenő forgalom kitiltásának, illetve csökkentésének céljával, megszüntetve az adott városnegyed utcáinak menekülőútként való használatát.
Javasoljuk, hogy a fejlesztés minél több részlete – a Fővárosi Önkormányzat eddigi, előremutató gyakorlatát folytatva – az érintettek széles körét bevonó közösségi tervezési folyamat keretében kerüljön meghatározásra. Ezzel kapcsolatban fontosnak tartjuk, hogy a közösségi tervezési folyamat a beruházási elemek mellett a terület majdani használatára is térjen ki, továbbá az előkészítés mellett a megvalósítást követően is legyenek olyan alkalmak, csatornák, amely alkalmasak a megvalósított tervek értékelésére, szükség esetén a beruházások, illetve a használat módjának újragondolására. Lényegesnek tartjuk továbbá, hogy a folyamatba – a szakmai civil szervezetek, érdekképviselet mellett — szélesebb körben kerüljenek bevonásra a város polgárai is.
Amennyiben a fenti, széles körű és ciklikus közösségi tervezési folyamat meghaladja a Fővárosi Önkormányzat erőforrásait, úgy javasoljuk a tervezési fázis alatt a terveket havonta véleményező és közösen alakító, felelősséggel és döntéselőkészítési jogkörrel bíró testület létrehozását. Javasoljuk továbbá, hogy e testület tevékenysége legyen nyilvános: a tevékenységének előrehaladásáról a Fővárosi Önkormányzat folyamatosan tájékoztassa a budapesti polgárokat.
Aláíró szervezetek:
A járda a gyalogosoké
Civilek a Palotanegyedért
C8 Civilek Józsefvárosért
Energiaklub
Extinction Rebellion Magyarország
FÁK a Rómain
Fridays for Future Magyarország
Járókelő Közhasznú Egyesület
Kis Távolságok Város Alapítvány
Kortárs Építészeti Központ
Közösségfejlesztők Egyesülete Levegő Munkacsoport
Magyar Kerékpárosklub
Mindspace
Újlipótváros – Szuperblokk
Valyo – Város és Folyó Egyesület
Város és Mobilitás Intézet Városkutatás Kft.
Velo Budapest